ياسمين عز تطالب السيدات بطاعة الأزواج: هو الديك وانتي الفرخة.. فيديو 

دعت ياسمين عز الإعلامية ومقدمة برنامج كلام الناس عبر قناة «إم بي سي مصر» الفضائية السيدات الى طاعة الازواج: «فيه حكمة صينية قرأتها الصبح وعجبتني جدا وهي البيت الذي تمارس فيه الدجاجة عمل الديك مصيره الخراب، معنى الحكمة أن الفرخة متعملش شغل الديك تسيب الديك في العشة يقوم بشغله».

وكانت ياسمين عز لاقت حملة من بعض السيدات ومنظمات حقوقية مهتمة بالمرأة تنتقد فيه توجيه ياسمين عز للسيدات بالطاعة المطلقة للزوج وتوجيه طاقاتهن لإراحته وإسعاده.

وخرجت ياسمين عز في حلقتها الأخيرة بتصريحات جديدة، قالت فيها إن بعض الفتيات صغار السن ينبهرون ببعض من يظهرن على الشاشة ويعتقدن أنهن يحصلن على كل شيء من عمل وأموال وشهرة وسيطرة على أزواجهن، لافتة أن تلك مجرد مظاهر غير حقيقية.

وقالت ياسمين عز: «عايزه أقول لكم أن دا مش حقيقي وإننا في بيوتنا زينا زيك بالضبط بنقول حاضر ونعم، وأنا ضد اللي البعض بيعمله وهو أني أطلع على الشاشة أقول عكس اللي بعمله في بيتي».

وأضافت: «الحمدلله بنام وضميري مرتاح عشان بدعو للسكينة والمودة ومش شايلة ذنب اني سخنتك على جوزك».

وأشارك ياسمين عز إلى فعل يغضبها مما تقوم به السيدات مع أزواجهن وهو طلب اصطحاب القمامة لرميها عند خروجه من المنزل «مينفعش تقولي لجوزك وهو نازل خد كيس الزبالة في إيدك أبوكي لو نازل من البيت عمرك ما هتقولي له خد كيس الزبالة وأنت نازل».